ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

מלחמת רד-האט - מנדרייק

mandrake VS redhat
סיכום מצב





למרות שעולם הLINUX מתגאה בפתיחות וחדשנות יש כמה מוסכמות שהינן מעין פרות קדושות שאף אחד לא מוכן לגעת בהם. אחד מהם זה מלחמת הדת בין מנדרייק לכובע (האדום).
מאז ומתמיד שלטה הגישה שהכובע (RedHat Linux) היא הפצה יציבה מבוססת וחזקה לעומת מנדרייק שמחזיקה בדימוי של הפצה צעירה, ומעט חפוזה המבוססת על הכובע ופחות יציבה. השאלה היא אם זה אכן עומד במבחן המציאות ?
מראש אני מציין שבגלל קצב ההתקדמות המהיר של LINUX אני מתייחס כרגע לשתי הגירסאות האחרונות של ההפצות כלומר מנדריק גירסה 9.0 וRH גירסה 8.0
ותוך מבט מצידו של מישתמש קצה, בעיקר ביתי, שמעוניין לקבל את הכול מייד מוכן לשימוש. :)



א) האם ההפצות ברות השוואה ?




למרות שישנן טענות שאצל RH גירסאות ה .0 הן מעין גירסאות "פיתוח" לעומת מנדרייק שאצלם לא כך המקרה.אני לא מקבל את הטיעון הזה. גירסה 8.0 היא גירסה שאנשי RH הכריזו שהיא גירסה לציבור עם אספקטים "מהפכניים" ... מיותר לציין שגם אנשי מנדריק יצאו אם אותה הכרזה לגבי ההפצה שלהם...



ב) תאריכי יציאה.



לפעמים יש הבדלים מהותיים בין הפצות בגלל תאריכי יציאה. בין שתי ההפצות, ההבדל היא בערך חודש לטובת RH (כלומר RH קיבלה חודש של חסד בשביל לחדש לנו) השאלה היא האם הזמן מנוצל טוב או לא ?



ג) רמת הבדיקות



אנשי RH תמיד מתגאים שאצלם יש את הגירסה היציבה האחרונה וההפצה עוברת בדיקות על ידי צוות מקצועי ומישתמשים רבים. אני לא יכול להעיד ממקור ראשון לגבי רמת ה BETA TESTING שלהם אבל מנגד אני כן יכול להעיד על רמת הבדיקה של מנדרייק ממקור ראשון, שכללה 4 גירסאות BETA ו 3 גירסאות RC וזה מספר מכובד לכל הדעות. במהלך הבדיקות דווחו ותוקנו יותר מ 3000 כשלים ובעיות.



ד) מה יש מתחת למכסה ?



בשני ההפצות בוצעו קפיצות גרסאות : ל KDE גירסה 3,,GNOME 2 , GCC 3.2 לטוב או לרע, וזהו השינוי העיקרי בהפצות (יש לציין שב RH יש את KDE 3 מגירסה 7.3). בנוסף ב RH יש את אפאצ'י גירסה 2 לראשונה (שתשולב במנדריק בגירסה הבאה)



ה) בואו נישחט קצת פרות קדושות



אם מסתכלים על רשימת החבילות בצורה יבשה אפשר לגלות שבניגוד למיתוס החבר'ה במנדרייק היו השמרנים הפעם לעומת אנשי RH שהפציצו במיגוון מוצרים חדשים יחסית. בגדול זה לא דבר שאמור להפריע אבל פה נכנס האופי של כול אחת מהחברות למישחק בעוד שמנדרייק יצבה את עצמה בתור חברה שעובדת בצורה הדוקה עם ציבור המשתמשים. אנשי RH עדיין מרגישים את עצמם כמעין "אליטה" שלא צריכה לתת דין וחשבון לאף אחד יש אנשים שאפילו מחשיבים את RH למיקרוסופט של עולם ה LINUX בעוד שהם כותבים הרבה קוד בהשוואה למנדרייק, לדוגמה, ורמת התיעוד שלהם מזכירה פרויקט שכונתי. זה מדהים כמה דברים לא מתועדים אפשר למצוא שם אם מתחילים לחפש. הגישה של מנדריק היא די הפוכה. אנשי מנדריק מפתחים מעט כלים יחסית, אבל הם דואגים להבליט אותם (למען האמת קשה לפספס אותם).. וכנראה שהם עובדים לפי המישפט הידוע בצבא "ביצעת ולא דיווחת = לא ביצעת". עוד הבדל בגישות של שני הענקים האלה הוא ברמת ה DEBUG. בעוד שאנשי RH טוענים שההפצה שלהם נקיה מבעיות, לפי המיתוס (והנסיון המר מלמד שהפעם הם טועים בגדול) אנשי מנדרייק לא יוצאים בהכרזות מפוצצת כאלה אבל הם נכנסו לאחרונה (מאז שהוחלף המנכ"ל) למישטר של חיפוש בעיות ופיתרון בצורה שיטתית. בכלל מאז שהוחלף המנכ"ל של מנדרייק יש למנדרייק נטיה לנסות לרשת את "היציבות המטולוגית של RH" בשביל להשתלט על שווקים חדשים .



בנוגע לחלק השני של המיתוס :



האם באמת מנדרייק מבוססת על RH ? בנוגע לעבר התשובה היתה פשוטה - כן וזהו ! אנשי מנדרייק היו לוקחים את ההפצה של RH משדרגים, ומפיצים הלאה. אבל היום מנדרייק היא הפצה מבוססת ומכובדת שעומדת על שתי רגליה, חוץ מדמיון בין שתי המערכת שנובע מהעבר המשותף ומתמיכה בסטנדרטים אין שום קשר בין שתי ההפצות.


אנשי מנדרייק מכינים חבילות נפרדות, מפתחים בניפרד, וממש לא קשורים כבר לRH וזה נקודת אור חשובה מאוד, בעוד שאנשי RH עובדים היום על תיקוני בעיות בהפצה האחרונה שלהם (ויש הרבה כאלה). אנשי מנדרייק עובדים במלא הקיטור לעבר גירסה 9.1 שגם היא אמורה לעבור את אותו מסלול ייסורים כמו גירסה 9.0 .
אני מקווה שאצל אנשי RH מתקיים היום חשבון נפש על ה"נפילה" של 8.0. אחד מהסימנים הברורים להתחלת סיום השילטון של RH בתור הפצה מובילה הוא הכרזה שיצאה ממספר מפתחים שהם מפסיקים לתמוך ב RH ולכתוב חבילות בשבילה בעיקר בגלל הבעיות שצוינו קודם.


אספקט נוסף של הכעס שנוצר הוא שילוב של שני שולחנות העבודה שנוצר ב RH בעוד שהם טוענים לחזון של תאימות רוב המישתמשים טוענים שיש להם חזון של מגלומניה. רק ימים יגידו אם RH תנצל את הכוח שלה בשביל ללחוץ על ההפצות הקטנות יותר לישר קו אם המהלך הזה או לא.


בצד הנגדי של המשוואה יושבת מנדרייק עם רעיון חדש שלהם שהם עומדים לנסות בפעם הראשונה : במקום לבחור מה יכלל בהתקנה של ההפצה הם נתנו למישתמשים שלהם (חברי מועדון מנדרייק) לבחור מה יכלל ומה לא. בגלל מגמה שזיהו שיש להפצות נטיה לתפוח ולתפוח (היום הפצה בסיסית לוקחת 3 דיסקים בעוד שגירסה 5 לדוגמה של RH היתה על דיסק אחד בלבד) ולהכיל הרבה דברים שבעצם כבר לא שימושיים (כמה תוכנות דואר צריך ? 2 , 5 , 10 ? לדוגמה ) או לא פופולרים...



לסיכום :



היום, נכון לעכשיו, המיתוסים כבר לא תקפים. אם היינו שואלים אדם לפני שנתיים איפה הוא היה מצפה לשמוע על באג במנגנון ה RPM שגורם לו להרוס את הDBASE שלו, התשובה היתה מנדרייק. היום אנחנו יודעים שזה קורה ב RH .
אני מאמין שזה מצב נזיל והכול יכול להתהפך תוך כמה חודשים, אבל לפי מצב הדברים כרגע המיתוסים נישברו בעיקר בגלל מאמצי על של החבר'ה במנדרייק.



גילוי נאות



את המאמר הזה אני כותב מתוך עמדה של מישתמש בLINUX מזה 5 שנים .
אני התחלתי עם RH גירסה 5 (מי שרוצה יש לי את הערכה המקורית 6 דיסקים) כיום אני מישתמש בעיקר במנדרייק במחשבים ביתיים ואני מעורב במיספר פרויקטים של מנדרייק .


הערות תלונות ו או תמונות ערום תמיד אפשר לשלוח למייל שלי :nadav@mavor.com .




נדב מבור.


נוסף:  ראשון, ינואר 26, 2003
מסקר:  נדב מבור
ניקוד:
כניסות: 9266

  

[ חזור לאינדקס ] [ פרסם תגובה ]