ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

כיצד לבחור את הפצת הלינוקס?

מסמך זה בא לתאר את הקריטריונים וההנחיות שלדעתנו
יש להשתמש בהם לצורך בחירת הפצה. במחקר שביצעה חברת IDC, מנהלי מערכות
מחשוב מציינים כי התכונות שהם לוקחים בחשבון בבחירת מפיץ לינוקס היא יכולת
ומומחיות טכנית בתפעול ופיתוח לינוקס של המפיץ, מוניטין, ושם מוכר וידוע.
מנהלי מערכות מחשוב מעניקים חשיבות לעדכניות של גרסת לינוקס ולמפיץ אסור
להתמהמה בהוצאת ההפצות לשוק.



באופן כללי בלינוקס ובעולם הקוד הפתוח, שינויים במוצרים ופיתוח מוצרים חדשים
מתבצע בתדירות יותר תכופה מאשר בתוכנות מסחריות, וארגונים צריכים לשים לב
ליכולת הפצה לעמוד בשינויים אלו בעיקר בנושאי תמיכה ושמירה על איכות
ההפצה.



הפצות הלינוקס הראשיות



הפצות הלינוקס המסחריות הראשיות  בשוק (נכון לזמן כתיבת סקירה זו) הינן RedHat , MandrakeSoft, SuSE, Caldera ו-Turbolinux.



חברת IDC מאמינה כי RedHat (יותר מ 50% מהשוק) תמשיך להיות המובילה בשוק.
ההפצה של חברת Mandrake דומה להפצה של RedHat אולם היא פיתחה את נושא קלות
השימוש בהפצה. ההפצה של חברת SuSE תצליח טוב בעיקר בשווקים אירופאים שם
ישנה תמיכה טובה להפצה. ההפצה של Caldera תצטרך להרחיב את הפוטנציאל החזק
הקיים בה, רשת קשרים עם ספקי משנה (VAR) אשר התרחבו עם הקניה של חברת
Santa Cruz Operation (SCO).



ההפצה של Turbolinux, נמצאת בתהליך התארגנות לאחר הרכישה של Linuxcare ,
ל-TurboLinux אין עדיין אסטרטגיה בנושא תמיכה ופיתוח מסודרים.



כל ההפצות הללו נמצאות בקשיים כלכליים. כולן, למעט Red Hat. כולן מחפשות
דרכים שונות כדי להוסיף ערך מוסף לשירות שהן מספקות, כולל משך הזמן שנידרש
להוריד את הפצת לינוקס או לשכפלה בצורה קלה ובמחיר נמוך.



הפצות לינוקס הראשיות יצרו קשרים עסקיים עם ספקי חומרה, כמו IBM, חברת HP,
חברת Compaq וחברת Dell. אולם הסבירות כי ספק חומרה גדול, לדוגמא חברת
IBM, תוציא גרסת לינוקס משלה הוא נמוך למדי. חברת IBM למשל הרחיבה לאחרונה
את השימוש במוצרי לינוקס והוסיפה תמיכה  בלינוקס לחבילת השירותים
שהיא מספקת.



בקרב השירותים הגלובאלים (Global Services) שהחברה מספקת (AIX 5L),
בפלטפורמות ה eServer ובחבילות התוכנה כגון DB2, WebSphere, Domino,Tivoli
ועוד, חברת IBM אימצה באופן ברור את מערכת ההפעלה לינוקס לתוך המודל העסקי
שלה וללא ספק היא משפיעה על המפיצים ועל ההפצות עצמה.



קריטריונים מומלצים לבדיקה



1. קלות התקנה וקינפוג (כולל תיעוד). תהליך ההתקנה של המערכת
וקינפוג המערכת שונה מאוד בין ההפצות השונות, ודורש התבססות על ידע מוקדם
של המשתמשים. באופן בסיסי, ההפצות מספקות תפריטים וממשק התקנה רובם כבר עם
תמיכה בעכבר ובממשק גרפי נוח, לחלקם ישנו מנגנון זיהוי חומרה והגדרות
ביצוע הגדרות אוטמטיות של מערכת ההפעלה. תיעוד נוח ואיכותי הוא גם דבר
שמשתנה בין ההפצות השונות ועדיין ההפצות יוצאות מנקודת הנחה כי למשתמשים
ישנו ידע טכני בסיסי.



2. חבילות התוכנה, עושר ועדכניות. תקליטורים של לינוקס שמחירם
מתחיל ב 50$, מכילים את גרעין מערכת ההפעלה (kernel) ואוסף תוכנות נלוות
(utilities). ההפצה מגיעה עם אוסף יישומים אשר כולל בין היתר גם תוכנות
בשימוש לזמן מוגבל. ההפצות בוחרות את התוכנות ומגדירות את מבנה הספריות,
מיקום הקבצים, כלי ניהול המערכת, דבר אשר עשוי לגרום לבעיות בהעברת
אפליקציה מלינוקס אחד למשנהו.



זהו גם אחד הנושאים החמים ביותר סביב נושא קביעת הסטנדרטים בלינוקס. לכל
הפצה יש את השיטה שלה "לארוז" את חבילות התוכנה אותם היא מספקת והשוני
יכול להוביל לאיחור בעדכניות של התוכנות אותן מספקת ההפצה. כלומר, לינוקס
של Red Hat שונה מ Caldera, SuSE ואחרים. ההפצה של Red Hat, לדוגמא תומכת
באסטרטגיה של הפצה זולה בכך שאינה כוללת תוכנות המסחריות בתוך רשימת
התוכנות אותם היא מספקת.



האסטרטגיה של Caldera עוצבה עם הרכישה של SCO. היא מכוונת בעיקר למפיצי
משנה וארגונים קטנים. חבילות התוכנה אשר היא מציעה משולבות זו בזו כגון
תוכנות ניהול קבצים הדפסה דואר אלקטרוני אינטרנט ושירותי לקוח, דבר שלרוב
גורם להוצאת הפצה עדכנית בלוח זמנים ארוך יותר. יש לציין כי Caldera ו-Red
Hat מציעות מספר חבילות הפצה הכוללות אוסף שונה של תוכנות בתמחור שונה.



3. שיתופי פעולה והשקעות. לכל מפיץ של לינוקס ישנה תוכנית אסטרטגית
כיצד להיות רווחי, המודל העסקי נשען בחלקו על הפצת תוכנה חופשית ללא
חומרה. הוצאות של מפיץ כזה כרוכות בבניית ההפצה אריזת ספריות התוכנה
השונות הכלים השונים לתוך CD התקנה, וכמובן פרסום ההפצה. ללא השקעה
חיצונית ותמיכה טכנית הולמת, יהיה להם קשה להפיץ ולממן את הפעילות השוטפת
שלהם והמשך הפיתוח של ההפצה.



ישנן תוכנות אשר מפותחות עבור ללינוקס על ידי מפתחי תוכנה חיצוניים
(ISVs). המפיצים יחד עם ה- ISVs ומפיצי המשנה VARs, חייבים להבטיח קיום
השקעות שיבטיחו מימון לסדרת הבדיקות אשר נדרשת עבור תוכנות אלו.



4. שירות ותמיכה. חבילות תמיכה נקבעות על פי מספר המשתמשים אשר להם
יש אפשרות להתקשר למוקד תמיכה. התמיכה משתנה מהפצה להפצה ויש אפשרות
לתמיכה של 24x7 אשר מתומחרת בכ- $60,000 ומעלה לשנה. ההפצות מתמודדות עם
נושא התמיכה והשירות גם בתחרות מול ספקי החומרה, ספקי שירות צד שלישי כגון
LinuxCare (נותן התמיכה של חברת Dell), ואחרים כגון DecisionOne, VA
Linux, Penguin Computing, Aspen Systems, ועוד.



קווים מנחים לבחירה



לפני שחותמים מול מפיץ לינוקס, משתמשים בארגון צריכים לבחון את הנקודות הבאות :



* הכינו טבלת השוואה של יכולות טכניות, עמידה בסטנדארטים נדרשים ותמיכה
ושירות בנושאים חיוניים כגון רשת, אבטחת מידע, גיבוי ושיחזור, קישוריות
בין מערכתו הפעלה שונות, ואפשרות גידול.



* שאלו את עצמכם האם הפונקציונאליות נדרשת נתמכת ע"י המפיץ, ה-VAR או ספק המערכת, והאם יש צורך בשימוש במוצרים צד שלישי.



* בקשו רשימת רשימת חומרה נתמכת.



* עקבו אחר העמידה בלוחות זמנים, איכות השירות, שלמות השירות ונקודה אחת
לפניות ותלונות. ניתן לבקש מסמך המתאר את ההבדלים בפונקציונאליות ובכלים
הקיימים בינו לבין הפצות אחרות.



לסיום



חברות המחקר והייעוץ צופות כי עד לשנת 2005 ישרדו רק  שלוש או ארבע
מהפצות המסחריות. (לא כולל הפצות אזוריות כמו בסין ובאמריקה הלטינית).
מנהלי מערכות מחשבו צריכים לדעת כי ספקי תוכנה לא יתמכו בכל הפצה שתצא
לשוק.



כמו כן, ייתכן ולא תהיה דרך קלה למעבר מהפצה להפצה. כדי להבטיח גידול
ושרידות לטווח ארוך, האתגר שעומד בפני מפיצי הלינוקס צריך להיות ברשימת
הנקודות החשובות ביותר של אותם מפתחי תוכנה חיצוניים . הפצות שלא נשענות
על מימון יגלו כי זו משימה קשה בעיקר בתקופה של שוק במיתון. כדאי לבקר בדף
הפצות הלינוקס שלנו להכרות עם ההפצות השונות אשר לא כולן הוזכרו כאן.



לדף ההפצות


נוסף:  רביעי, פברואר 27, 2002
מסקר:  טל עמיר
ניקוד:
קישור מתאים:  פרסום מקורי באתר Ynet
כניסות: 6729

  

[ חזור לאינדקס ] [ פרסם תגובה ]