ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkדרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד

published at 14/02/2006 - 18:33 · ‏פורסם mksoft · ‏tags פינגווין עברי גאה · שלח לחברידידותי למדפסת
פינגווין עברי גאה ווטסאפ מתקרב ליום ההולדת הרביעי שלו, הזדמנות טובה לחשוב על העתיד. האתר כבר עבר מספר שינויי תשתית בסדרי גודל שונים, ונצבר ניסיון וידע על הדרישות ממערכת תוכן שתשרת אותנו בעתיד.

המועמדים העיקריים היו פוסטניוק (נמאס לחכות לגרסה 0.8 וחסרונות נוספים) ו-Plone (לצערי מדובר במוצר די מורכב לניהול, תחזוקה ושינוי. מתבסס על Zope, יישום הפייתון בעל האופי הכי אנטי-פייתון שאני מכיר. גם התמיכה ב-BiDi עדיין לא מושלמת ככל הידוע לי)...


חסרונות עיקריים במערכת הנוכחית:

  1. חוסר תמיכה בעברית ודו-כיווניות בענף הראשי.

    פורקים של פרוייקטים קיימים לא באים בחשבון, היה מספיק ניסיון מר (כפי שתעיד גרסת הפוסטניוק הנוכחית באתר). עם כל הרצון הטוב, תחזוקה, עדכוני אבטחה ושדרוגים הופכים לסיוט מתמשך כאשר התנאי הנ"ל לא מתקיים.


  2. המודולים הדרושים לאתר אינם חלק אינטגרלי מהמוצר.

    הניסיונות ליצירת מודולים חיצוניים מיישומים קיימים (כמו PNphpBB ו-phpWiki) יוצרים תפרים גסים מאוד (סנכרון פרופילי משתמשים לדוגמא), ובתורם מקשים על תחזוקה ושדרוג. דוגמאות: תחביר התוכן במקומות שונים באתר: בחדשות ותגובות html, בוויקי פורמט משלו ובפורומים BBCode. מנגנון חיפוש נפרד לכל אחד מהנ"ל.



מה היינו רוצים לראות:

  1. עברית ודו-כיווניות מובנים ב-upstream.


  2. מוצר המכיל את כל הדרוש בחבילה, ללא ניסיונות תפירה של מודולים חיצוניים. עיקריים: ידיעות, מאמרים, פורומים ותיעוד (בשני האחרונים נדון בהמשך). גלריית תמונות יהיה נחמד.


  3. מסלול ייבוא מפוסטניוק - יתרון משמעותי.


  4. יוניקוד (אפשרי, לא חובה).


  5. לא מאפשר הזנת תגים של html בתוכן (מסיבות אבטחה. עדיף למנוע מראש מאשר לשבור את הראש אח"כ, כמו שניסו במודול ה-AntiCracker של פוסטניוק והתרעות השווא אשר הוא מייצר).


  6. עיצוב ללא שימוש בטבלאות. שימוש ב-xhtml, ניצול stylesheets (במיוחד בגרסאות להדפסה) ועמידה בתקנים.


  7. מנגנון caching לשיפור ביצועים. אין שום סיבה ששרת יירד לברכיים, ראו לדוגמא את עשרות השאילתות ש-PN מבצע עבור כל עמוד (לדוגמא: שליפת שם האתר והסלוגן שלו לייצור הכותרת אשר מופיעה בכל עמוד מצריכים פניה לבסיס הנתונים).


  8. אופציונלי: שבירת השילוש הלא קדוש עם mysql ו-php. מדובר בהעדפה אישית שלי, מאחר ואני נתקל במגבלות שלהם (נושא לדיון נפרד). עדיפות ל-PostgreSQL ופייתון.


  9. חשוב: מנגנון לבקשת קוד אישור לפני שליחת מידע. חשוב שגם יהיה אופציונלי (מופעל בימי סגריר, ניתן לנטרול כאשר המצב טוב יותר). אנו רואים עליה בפוסטים אוטומטיים של בוטים המדביקים ספאם. הצורך בהרשמה אינו עוזר, כפי שנלמד מהניסיון בפורומים של דביאן ישראל, הבוטים נרשמים ושולחים הודעות.



נרחיב הדיון במספר נושאים חשובים:


  • הזנה והצגת תוכן:

    המערכות המוכרות נכתבו ללא התחשבות בעברית ושפות דו כיווניות אחרות. נושא התגים בעייתי, בין אם html, BBCode או ויקי. כאשר כותבים מימין לשמאל ורוצים להזין תג כמו [b], כיווניות הכתיבה נשברת, ומקשה על העריכה, במיוחד מתוך דפדפן. פתרון אופטימלי יהיה תגים ניטרליים ו/או תחליפיים (בקטע עברי ניתן להשתמש בתג העברי, באנגלית במקביל לו). צריכה להיות דרך לציין כיווני פסקאות.

    בעיה מוכרת נוספת היא URL נוראי כאשר קישור הדף בעברית (מוכר במיוחד ממערכות הוויקי). פתרון אופטימלי יהיה לציין כותרת תחליפית נוספת אשר תשמש רק עבור הקישורים לעמוד.


    רצוי שימוש בתיוג התוכן, מה שיאפשר חיתוכי רוחב בין המודולים השונים לפי התגים. דוגמא לשימוש היא קישור בידיעה אשר מוצמד אליו תג (נניח למדריך אובונטו, יתווסף תג של אובונטו, קישור נוסף באותה הידיעה למדריך מנדריבה יתווסף למנדריבה).

    מדריכים ותיעוד וידיעות יתוייגו גם הם. כך ניתן יהיה לבנות אוטומטית מדור קישורים, בחירת תג אובונטו תציג את כל המידע אשר הצטבר במודולים השונים אודות ההפצה וכן הלאה.




  • פורומים:

    למשתמשים יש העדפות שונות. חלק רוצים פורומים משורשרים (כמו בתפוז לדוגמא). באופן אישי אני לא אוהב אותם. הכל נראה כמו שרשור אחד, והצורך להקליק כדי לראות את תוכן כל תגובה פשוט מסורבל. אחרים מעדיפים פורומים "שטוחים" כמו phpBB. לדעתי פשרה טובה תהיה שילוב של השניים. דוגמא לכך היא תצוגת הדיונים ב-Google Groups.



  • מדריכים ותיעוד:

    תיעוד אמור להיות חכם (בנוסף לשימוש בתגים שהוזכרו לעיל). השאיפה היא למערכת חכמה אשר יודעת להתייחס לפרקים, מוסיפה אוטמטית קישורים לפרק הבא/קודם. מעדכנת אוטמטית את תוכן העניינים עם הפרקים השונים (ברמות קינון שונות) , כאשר תוכן העניינים הוא חלק מהתיעוד/מדריך עצמו.

    קחו לדוגמא מדריך שנכתב על צריבת דיסקים. תוכן העניינים שלו יכול להראות משהו כמו:

    . צריבת דיסקים
    ... בדיקת md5 או sha1
    ... צריבה
    ...... בעזרת nero
    ...... בעזרת roxio
    ...... בעזרת cdrecord
    ...... בעזרת k3b


    כעת מישהו כותב מדריך לאופן סוזה. הוא יכול לציין בתור פרק את המדריך לצריבה. תוכן העניינים המיוצר של המדריך יכול להראות משהו בסגנון:

    . אופן סוזה
    ... היסטוריה
    ... אודות הפרוייקט
    ... הורדה
    ... צריבת דיסקים
    ...... בדיקת md5 או sha1
    ...... צריבה
    ......... בעזרת nero
    ......... בעזרת roxio
    ......... בעזרת cdrecord
    ......... בעזרת k3b
    ... תהליך ההתקנה
    ... עבודה עם yast

    וכן הלאה. מהמדריכים אפשר יהיה לייצר קבצי pdf של כל המדריך או פרק בודד ממנו (כאשר תוכן העניינים מיוצר בהתאם). יהיה נהדר אם יהיה אפשר להציע גרסאות html מחולקות או בעמוד אחד של כל המדריך להורדה (מן הסתם בקובץ דחוס, אם מכיל גם תמונות).

    כדי שזה יעבוד, על המערכת להיות מודעת למבנה של תיעוד. וויקי נופל כאן , עבורו כל עמוד הוא ישות בפני עצמה (כך קישורים כמו הדף הבא/הקודם יש ליצור ידנית). פתרונות שונים כמו namespaces מהווים פתרון חלקי מאוד לבעיה, ועדיין לא עונים לצרכים הנ"ל.

נשמח להצעות והמלצות על מערכות שונות ודיון בתכונות המוזכרות לעיל.
 

קישורים רלוונטיים

· עוד על פינגווין עברי גאה
· חדשות מאת mksoft


הסיפור הנקרא ביותר בנושא פינגווין עברי גאה:
עברי, דבר עברית

דרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד | כניסה / יצירת מנוי חדש | 6 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: דרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד (ניקוד: 1)
ע"י DiamondDog (diamond@pattern.co.il)
ב 14/02/2006 - 18:48
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.pattern.co.il
נשמע רעיון טוב, יש לי מערכת מידע פרטית שתוכל להתאים לפרוייקט הזה, המערכת מעוצבת בצורה מודולרית, ויכולה לתת מענה לעיל. הבעיה היחידיה שהליבה של המערכת היא לא חופשית אבל בתור כותב הקוד אני יכול "לתרום" לאתר רשיון לעבודה על התשתית.אם יש עניין אז אפשר לדבר על זה בכנס מפתחי קוד פתוח.

[ השב לזאת ]

Re: דרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד (ניקוד: 1)
ע"י mksoft (meir@mksoft.co.il)
ב 15/02/2006 - 11:34
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://mksoft.co.il/
אני מעדיף משהו חופשי. כל מה ששימש ביצירת האתר הזה (תוכן, עריכה גרפיקה) היה חופשי, והייתי רוצה להמשיך בכך.

מה גם שרצוי שאחרים יוכלו להשתמש גם, ללא הגבלה. אחד הדברים הכי מציקים הוא שמבקשים את התרגום שעשינו, אך הוא לא מתאים לגרסאות החדשות יותר של PN, וקשה לי להמליץ על שמוש בגרסאות ישנות (המון פרצות אבטחה, לחלק אין פתרון, רק בהקשחת שרת).

[ השב לזאת ]

Re: דרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד (ניקוד: 1)
ע"י CooL_SPoT (linuxfun@email.com)
ב 14/02/2006 - 19:41
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://linuxfun.whatsup.org.il
אני לא יודע אם זה זמן טוב לומר את זה
אבל החל מהחודש אנחנו (hqs) נפתח את תת המערכות של liquid fox
אפשר להגיד שמערכת הבסיס לכך כבר מאוד בשלה.
מה שאנחנו נשחרר שיתבסס על המערכת יהיו: מערכת פורומים, מערכת חנויות, מערכת ספר אונליין (עם אפשרות להפוך לויקי) ומערכת חדשות.
מה שטוב במערכת שלנו זה שאפשר יחסית בקלות לתפור אותה למערכות אחרות (כלומר - ניתן להשתמש בדאטאבייס קיים, אולי יהיה צורך בשינויים מינוריים כגון הוספת טור בטבלא אך מעבר לזה המערכת מאוד גמישה בשביל להתאים את עצמה לעבודה מול מערכות קיימות).

נקודות שהעלת שכבר עובדות אצלנו:
מערכת תגים:
מערכת התגים ממומשת ברמת קובץ התרגום של הדף ומאוד קל לערוך או להוסיף תגים חדשים, את מערכת התגים שלנו תוכלו לראות במערכת הספר שנשחרר בקרוב.

בקשר לכל תוכן שמתקבל מהמשתמש - כולם עוברים
$text=htmlspecialchars(mysql_escape_string($text));
כלומר, מסוננים ישר אפשרות להכנסת תווי HTML ותווים מיוחדים של SQL.

מערכת זו עובדת בעצם על קבצי קונפיגורציה שהם מעין שפת התכנות של המערכת. ברגע שרוצים להוסיף או להסיר אפשרות זה לא בעיה, מכיוון שאפשרויות אלה הן לא חלק מהמערכת.

התחלנו לתעד את המערכת, בקרוב נמשיך בכך, אך בסך הכל המערכת לא מסובכת להבנה.

בקשר לבעיות השפה, פשוט אין. השפה טבועה במערכת. כל הדפים הם דפי html שלא מסובכים לתרגום. ואם רוצים לייצר מערכת כזו שהיא רב שפתית זה גם לא בעיה פשוט הופכים את הטקסטים של השפה לתגים, וזהו, אפשר לתרגם לשפות שונות. כרגע השפה היחידה שאנחנו עובדים איתה על המערכת היא עברית, כך שהתמיכה בעברית תהיה מהקופסא.

המערכת שלנו כבר כוללת מערכת caching אשר מתעדכנת לפי זמן מוגדר. מערכת הקאשינג שלנו עובדת לפי הגדרות משתמש והגדרות כלליות כאחד (כלומר, אם משתמש היה בדף מסויים אז הדף נשמר לשימושו החוזר בלבד עם כל הדברים ששייכים לו). המערכת שלנו מבצעת קאשינג לדפים שלמים בלבד ולא לחלקים.

כמובן שהמערכת מייצרת קוד תקני בלבד! וכל המערכות שאנחנו בונים תואמות תקן לחלוטין.

הכל כמובן ישוחרר בקוד פתוח תחת רשיון GPL ללא תנאים נוספים.

אני לא אפרט מעבר לזה. אך אם המערכת דחופה לחודש הקרוב אז כנראה לא נוכל לספק את הסחורה אך כבר מעכשיו אנחנו עובדים על המערכת בכל מקרה.

עדכונים לגבי המערכת תקבלו בקרוב (העדכון הראשון יהיה מערכת ספר אונליין ומערכת המשתמשים והשני מערכת המשחקים והתוכנות ולאחר מכן יגיעו השחרורים האחרים).

בכל מקרה שיהיה בהצלחה באיזה מערכת שלא תבחרו. :-)

[ השב לזאת ]

Re: דרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד (ניקוד: 1)
ע"י אייל (bens1a012netil)
ב 17/02/2006 - 12:19
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
אני לא ממש בטוח,
אבל מה לגבי TikiWiki ?
www.tikiwiki.org

היא מערכת ניהול תוכן, אולם לגבי החלק התיעודי, אני לא בטוח לגבי המערכות שלה.

[ השב לזאת ]

Re: דרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 23/02/2006 - 14:59
אתר שיכול לעזור בבחירה - www.cmsmatrix.org
אגב, אני בטוח שבקרוב נתחיל לראות מערכות מבוססות Django ועם ההתלהבות בקהילת הפייתון מהפרוייקט, יש סיכוי לפרוייקט רציני בתחום (או מהמתחרה העיקרי - TurboGears)

[ השב לזאת ]

Re: דרושה: מערכת ניהול תוכן ותיעוד (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 12/03/2006 - 18:31
מה לגביי דרופל?
כמעט בכל נושא שהעלית יש לדרופל פתרון מובנה.
חוץ מהphp, ניתן לעבוד עימו עם postgres העברית משתפרת פלאים עכשיו שhttp://drupal.org.il הוקם ויש כתובת ברורה לכל בעיה.
בנוסף לזה drupal-4.7 ממש לפניי שחרור והוא מכיל תשתיות ajax מובנות ויכולת ניהול מרשימה ביותר.
ו(אלא עם כן זה חיסרון) יש דוגמא לפורטל עברי שמנהל בלוגים, ארועים פורומים פרופילי משתמש ועוד (לינמגזין).
לכל המערכות שהוזכרו יתרונות ונקודות חולשה - היתרון של דרופל הוא הקהילתיות שבו והיכולת שלו לקשור בין אנשים ולאפשר שינוי פונקציונליות רבים גם ללא שינוי קוד.
ברגע שתבינו את הגמישות של הוספת ישויות ומונחים חדשים לאתר קיים (taxonomy) תראו איזה כוח חבוי במערכת הזו.

ליאור קסוס

[ השב לזאת ]